De bestedingen in de winkels achter de paspoortcontroles op Schiphol zijn het afgelopen jaar gestegen naar 16,69 euro per persoon. Ten opzichte van 2011 is dit een stijging van ruim zeven procent. Dat stelt ceo Jos Nijhuis maandag in Het Algemeen Dagblad.
Eerder liet Nijhuis tijdens het Vedis Trendcafé van januari al aan RetailNews weten dat de bijdrage aan het bruto nationaal product van de ‘derde luchthaven van Londen’ (zoals Nijhuis Schiphol noemt), gelijk is aan de zorg. “Zonder Schiphol is Nederland België”, stelde hij destijds.
Om stappen te kunnen blijven maken moet Schiphol volgens Nijhuis veel meer en veel vaker vernieuwen dan een ‘normaal’ winkelcentrum. Verleiden is daarbij het toverwoord. “Onze klant is een reiziger, die is niet in de stemming om te shoppen vanwege de spanning rond de reis. Bovendien is er een grote diversiteit aan klanten”, legt Nijhuis uit.
Om de 51 miljoen pasagiers per jaar tevreden te houden en te verleiden speelt Schiphol speelt steeds meer in op de veranderende consumentenvraag. “Massa is kassa. We hebben een breed publiek, iedereen wil wat anders. Daarom werken we nu meer met nieuwe merken en de verkoop van exclusieve drank als whisky en cognac.”
“Ook hebben we bepaalde waarden opgesteld”, vertelt Nijhuis. “We streven er naar betrouwbaar, efficiënt, duurzaam, inspirerend en gastvrij te zijn. Het is immers goedkoper om gastvrij te zijn dan niet.” Daarnaast zet Schiphol in op ‘personal fit’.
Nijhuis noemt in het Algemeen Dagblad de koffie- en chocoladeketen Café Chocolat als ‘geweldig’ voorbeeld. “Juist als het gaat om eten en drinken moet je de klant tevreden maken. Anders zeggen ze: ‘nee, bedankt’. Dit concept draait geweldig. Het spreekt aan. Dat is het betere verleiden.”
Reacties 0