Google werkt aan een bestel- en afleversysteem voor retailers. Dat meldt Internetretailer.com op basis van een aantal bronnen. "Beide partijen hebben last van het succes van webwinkel Amazon.com. Willen zij deze strijd winnen, zullen zij dit samen moeten doen", aldus een analyse van Don Davis van Internetretailer.com.
Er is aan beide zijden genoeg motivatie om een anti-Amazon strategie te construeren. De omzet van de webwinkelgigant neemt al verschillende jaren met dertig tot veertig procent per jaar toe. Een enorm verschil met de algemene groei van e-commerce (gemiddeld vijftien procent per jaar).
Niet alleen webwinkels, maar ook fysieke retailers weten dat ze verkopen verliezen aan Amazon en vrezen dat ze nog meer terrein verliezen omdat de consument tegenwoordig hun winkels binnenloopt met de prijzen van Amazon direct beschikbaar op hun smartphone.
Ook Google heeft last van Amazon. Vorig jaar toonde een rapport van Forrester Research dat dertig procent van de ondervraagde consumenten hun zoektocht naar producten begonnen op Amazon.com. Het percentage wat dit bij Google deed was slechts dertien procent. Twee jaar eerder was dit nog achttien procent bij Amazon en 24 procent bij Google.
Het veelgehoorde idee rond de samenwerking is dat wanneer een consument zoekt naar een product, bijvoorbeeld een broodrooster, Google hen de resultaten toont van winkels in de buurt, inclusief prijs- en voorraadgegevens. Mocht de consument het gewenste product vinden kan zij deze vervolgens simpel bestellen. De retailer levert het product en Google zorgt voor de betaling. Uniek aan dit concept is dat Google en de retailer er naar streven het product nog dezelfde dag te leveren.
“Een erg sterk concept dat pas werkt als je als aanbieder je beloften nakomt”, aldus Don Davis. Iets wat volgens hem een moeilijke twee stap is. “Fysieke retailers zijn het immers niet gewend om producten te moeten verzenden vanuit hun winkels. Zij moeten ruimte vrijmaken waar het personeel orders kan verzamelen.”
“Daarnaast zijn er ook nog uitdagingen op het gebied van verzending, zeker wanneer deze dezelfde dag nog moet plaatsvinden”, vervolgt Davis. En tot slot is het volgens de redacteur ook nog maar de vraag of grote retailers wel met Google willen samenwerken. “Retailers als Walmart en Best Buy zien grote delen van hun marketingbudget al opgaan aan Google. Zijn zij bereid de internetgigant nog meer toe te stoppen?”
Pas wanneer Google en hun partners dergelijke zaken op orde hebben kan dit concept succesvol worden volgens Davis. “Uiteindelijk kunnen de partijen niet te lang wachten. Amazon blijft immers marktaandeel winnen, en willen zij hier verandering in aan brengen zullen zij toch de handen ineen moeten slaan.”
‘Retailers en Google samen tegen Amazon’
Gepubliceerd op 21 maart 2013 om 00:00
Reacties 0