Steeds vaker worden producenten concurrenten van retailers. Fabrikanten als Nespresso en L’Oréal en beginnen een eigen webshop of brandstore om hun afzet te vergroten.
Nespresso opende onlangs een nieuw winkelconcept in Amstelveen. Daarin zijn een winkel en een koffiebar gecombineerd. Ook experimenteert het koffiebedrijf met nieuwe mediakanalen. “We kijken bijvoorbeeld hoe we door playlists op Spotify het ochtendgevoel voor onze nieuwe koffie kunnen weergeven”, aldus marketing director Maureen Baas. Volgens haar zijn e-commerce en CRM de basis van hun businessmodel.
Cosmeticabedrijf L’Oréal is gestart met een eigen webshop waarop ze hun hoofdmerk gaat aanbieden. “Daarnaast hebben we vorig jaar onze eerste e-boutiques voor de luxe merken Helena Rubinstein en Kiehl’s in Frankrijk gelanceerd. Hier verkopen we rechtstreeks aan de consument”, aldus media-director Timo Vrijenhoek van L’Oréal Benelux.
Procter & Gamble laat een heel ander geluid horen dan Nespresso en L’Oréal. Luc Suyckens, verantwoordelijk voor de Benelux, vindt een eigen e-commerceplatform niet wenselijk. Het bedrijf werkt liever samen met pure players zoals Amazon om consumentengoederen aan de man te brengen. “De retailer weet zowel off- als online het beste hoe je de consument kunt bedienen”, alus Suyckens. Social media en e-commerce worden door het bedrijf alleen ingezet om de consument te volgen.
Eerder:
L’Oréal begint met e-commerce & Nespresso introduceert nieuw winkelconcept
Reacties 0