Door Norbert Terlouw, territory manager Benelux van Zebra Technologies
Winkeliers zijn vaak onvoldoende geïnformeerd over hun producten. Zij maken soms terecht maar vaak ook onterecht de beslissing artikelen af te prijzen, aan een liefdadigheidsinstelling te schenken of als ongeschikt voor verkoop te beschouwen. Zo blijkt de retailer een belangrijke pion in de strijd tegen voedselverspilling.
Dat blijkt voedselverspilling wereldwijd is uitgegroeid tot een economisch, milieu- en ethisch probleem, blijk uit het eerder dit jaar verschenen rapport van de VN-Voedsel- en Landbouworganisatie. Dit rapport noemt het verontrustend dat we jaarlijks voor ongeveer een biljoen dollar aan voedsel verspillen. Als oorzaak zouden we kunnen wijzen op een gebrek aan faciliteiten, menselijke fouten en een tekort aan technologie in de ontwikkelingslanden. Uit het rapport blijkt echter ook dat de voedselverspilling in de ontwikkelde landen toch vooral het gevolg is van ondoeltreffende marketingpraktijken en consumentengedrag. Neem bijvoorbeeld de onduidelijkheid over datumetiketten of kwaliteitsnormen die vooral gericht zijn op het uiterlijk.
Het gebruik van technologie zou er in belangrijke mate toe kunnen bijdragen dat retailers maar ook consumenten zich wel tweemaal bedenken voordat zij voedsel weggooien dat in uitstekende staat verkeert.
Retailers maar ook voedselfabrikanten en producenten doen er goed aan maximaal te profiteren van de kansen die nieuwe technologieën te bieden hebben. Deze kunnen hen immers gedetailleerde informatie over de herkomst van producten, bewaaradviezen, kookrecepten en tips ter bestrijding van voedselverspilling verschaffen door deze op te nemen in streepjescodes. Daarnaast zou er gebruik gemaakt kunnen worden van Tracking & Tracing-systemen om zodoende alle betrokken partijen continue te informeren waar, of in welke status het product zich bevindt. De gehele toeleveringsketen dient dan wél bereid te zijn om samen te werken.
Het verzamelen van de gegevens die een product vanaf het moment van fabricage in de complete toeleveringsketen volledig zichtbaar en inzichtelijk maken, wordt mogelijk gemaakt door technologie die het product automatisch identificeert aan de hand van streepjescodes en RFID. Herschrijfbare RFID-tags met voldoende vrij geheugen voor partijcodes en andere informatie vormen een aanvulling op elektronische productcodes (EPC). Met encoders kunnen de RFID-tags worden voorzien van een tijdstempel en transactiegegevens, zodat e-pedigrees ontstaan. Slimme tags (RFID op batterij) registreren de temperatuur en andere relevante omgevingsfactoren voor producten uit de versafdeling. Zo kunnen retailers weten welke weg hun producten reeds afgelegd hebben en kan versheid van producten gewaarborgd worden.
Automatische gegevensverzameling betekent een aanzienlijke besparing op de tijd en kosten die nodig zijn om informatie te verwerken, en legt de basis voor andere doelmatige bedrijfsprocessen. Dankzij de uitzonderlijk grote nauwkeurigheid van streepjescode- en RFID-technologie (99 procent) kunnen fouten worden voorkomen bij het klaarmaken en verzenden van bestellingen, dat zo’n prominente plaats inneemt in de voedings- en retailsector. Door partijnummers en houdbaarheidsdata op te nemen in de streepjescode wordt de informatie op ieder moment binnen de toeleveringsketen nauwkeurig en automatisch vastgelegd.
Een recent voorbeeld van een fabrikant die dit soort technologie heeft toegepast is de voedingsmiddelenfabrikant uit Hongarije; Univer. Binnen hun productaanbod neemt babyvoeding een vooraanstaande plaats in, en bij dit assortiment speelt de moderne technologie een bijzondere rol. Naast de cruciale informatie op het etiket bewaart het computersysteem nog allerlei andere gegevens. Het systeem beheert de verplaatsing van materialen en bepaalt tevens wanneer wat moet gebeuren volgens specifieke houdbaarheidsdata en andere parameters. Zo gebeuren er veel minder fouten en moeten retailers minder goederen terugsturen. Ook zijn ze beter geïnformeerd over de geleverde producten.
Veel organisaties uit de voedingsindustrie hebben al initiatieven genomen om de traceerbaarheid van producten te vergroten, en beginnen het rendement op hun investeringen te zien in de vorm van minder kosten wegens terugroepacties, betere productwisseling, lagere arbeidskosten en een betere merkreputatie. Wat echter bovenaan staat , is dat de consument meer wil weten over de voeding die zij kopen. Met apps op hun smartphone krijgen zij aan de hand van de streepjescode informatie over de voedingswaarde, allergierisico’s, afkomst van het product, datum en tijdstip wanneer het is gemaakt en zelfs informatie over de producent / boer. Deze informatie is feitelijk de ultieme marketing tool voor de retailer en draagt ook nog eens bij aan de behoefte om hun eigen winkel op productniveau beter te kunnen beheren.
_________________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?
Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 800 woorden
U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl
Reacties 0