Webwinkels eisen een betere beveiliging van het digitale betalingsverkeer. Na de cyberaanvallen van afgelopen week was onder meer iDEAL urenlang onbeschikbaar, terwijl dat betalingssysteem voor veel etailers onmisbaar is. Het ontbreekt zowel de overheid als het bedrijfsleven aan kennis van beveiliging en een gevoel voor urgentie om deze 'cybercrime' te bestrijden, zegt Ad Scheepbouwer, grootaandeelhouder van Wehkamp in Het Financieele Dagblad.
Maar er is juist een derde partij die de verantwoordelijkheid moet dragen, vindt Detailhandel Nederland. "De Nederlandsche Bank is toezichthouder. Wij denken dat zij strengere criteria kan hanteren. Bovendien moet DNB ingrijpen als banken nalatig blijken in hun inspanningen om te streven naar een betrouwbaar betalingsverkeer", zegt een woordvoerder van de brancheorganisatie.
Het ministerie van Justitie heeft namens de overheid daarbij een ondersteunende rol, vindt minister Henk Kamp van Economische Zaken. Banken worden bijvoorbeeld bijgestaan door het Nationaal Cyber Security Centrum, maar nemen zelf initiatief bij de evaluatie van een storing. Daarom is de sector nu in gesprek met zowel de overheid als het bedrijfsleven over toepasselijke maatregelen om een permanente beschikbaarheid te kunnen waarborgen.
Bang dat mensen webwinkels gaan mijden, is Wijnand Jongen niet. "De consument zal de grote voordelen van internetwinkelen en online bestellen blijven zien", denkt de directeur van Thuiswinkel.org. Hij vergelijkt de situatie met de pinproblematiek als skimming in de fysieke winkels, die consumenten er niet van weerhouden te blijven pinnen. Daarbij bieden webwinkels alternatieven als een betaling per creditcard of acceptgiro.
Eerder: Winkeliers willen betrouwbaarder betalingssysteem na ING-storing
Reacties 0