'Jumbo kan niet op tegen Lidl'

Nederlandse supermarkten hebben geen goed antwoord op het huismerk van Lidl. Dat zegt Ed van de Weerd, commercieel directeur van Jumbo, in vaktijdschrift Distrifood. Daarom heeft de supermarktketen het Amerikaanse Daymon, specialist in de verkoop en marketing van huismerken, voor de komende drie jaar ingeschakeld.

"Ons budgethuismerk Euro zit net als bijvoorbeeld Euroshopper van Albert Heijn wel onder Lidls prijs, maar is kwalitatief ook minder", schetst De Weerd het probleem. Zo zijn de goedkoopste stroopwafels van Jumbo besmeerd met margarine, maar de variant van Lidl met roomboter.

Met Daymon moet het huismerkaandeel voor houdbare producten van dertig naar minstens 35 procent stijgen. Maar zo groot als bij de Albert Heijn moet het aandeel niet worden, zegt De Weerd. "De klant mag zich niet ergeren aan een overheersing door het huismerk", aldus de commercieel directeur.

De versafdeling, die van oudsher een klein aandeel heeft bij Jumbo, wordt niet door Daymon onder handen genomen. Op dat gebied werkt de keten nauw samen en bestaan er ook langdurige contracten met leveranciers. "En dat werkt: het aandeel stijgt enorm", ziet De Weerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!