Er zijn wellicht twaalf tot vijftien Jumbo Foodmarkten mogelijk. Dat stelt formuledirecteur Collette Cloosterman-van Eerd in het aprilnummer van RetailTrends. "Maar dan moeten we wél rendabel zijn", voegt ze daaraan toe.
De Nederlandse supermarktketen opende eind maart een supermarkt van zesduizend vierkante meter, een sprong in het diepe. "We weten dat dit concept zich nog moet doorontwikkelen", zegt algemeen directeur Frits van Eerd. "Er zijn heel veel zaken die we hier nog moeten ontdekken." Zo is het nog onbekend wat klanten gaan kopen of hoeveel ze zullen besteden, stelt hij.
"Het zijn substantiële bedragen die nodig zullen zijn om dit soort concepten levensvatbaar te maken", beseft Van Eerd. De benodigde omzet maakt hij niet bekend, maar hij hoopt dat het concept dertigduizend klanten per week kan trekken. Een aantal dat uiteindelijk moet doorgroeien naar vijftigduizend, zegt hij op Radio 1.
"Dit is een supermarkt die een grote stroom 'echte' klanten nodig heeft", bevestigt financieel directeur Ton van Veen. Daarom heeft hij naar eigen zeggen veel kritische vragen gesteld bij de ontwikkeling van de Foodmarkt. "Maar ik heb als financieel verantwoordelijke in volle overtuiging ja gezegd tegen deze nieuwe winkel."
Lees het hele verhaal over de nieuwe Jumbo Foodmarkt in het aprilnummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0