Geschillencommissies voor Europese shoppers

Winkeliers in de Europese Unie krijgen vanaf 2015 te maken met een arbitrage-instantie waar klanten geschillen kunnen neerleggen. De 27 lidstaten hebben dit maandag besloten. Consumenten krijgen zo meer mogelijkheden om geschillen met winkels te schikken zonder tussenkomst van de rechter. Daarbij maakt het niet uit in welk land het product is gekocht.

De consument kan gratis of tegen een kleine vergoeding de geschillencommissie inschakelen. Die doet binnen negentig dagen een uitspraak. Schikkingen vallen voor winkeliers vaak minder gunstig uit dan rechtszaken. Ondernemers worden ook verplicht hun klanten op het bestaan van de instantie te wijzen. In de meeste EU-landen zijn er al commissies die klachten tussen consumenten en ondernemers afhandelen. Nederland telt er 53.

De EU start in 2015 ook met een website waar klachten over internetwinkels kunnen worden geplaatst. Die worden doorgestuurd naar een bevoegde instantie, die binnen een maand met een uitspraak komt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!