H&M wil transparantie met leverancierslijst

Hennes & Mauritz heeft een lijst met zijn leveranciers naar buiten gebracht. Het onderwerp is zeer actueel, nu vorige week honderden mensen omkwamen door het instorten van een textielfabriek in Bangladesh. Hoewel op deze locatie geen H&M-kleding werd gemaakt, blijkt uit de lijst dat het kledingconcern wel zaken doet met 116 andere fabrieken in dit land.

Volgens Helena Helmersson, internationaal hoofd duurzaamheid, boekt H&M vooruitgang met het verbeteren van de fabrieken. Er worden veel leveranciers bezocht en werknemers worden ondervraagd. De kledingretailer ziet erop toe dat werknemers een klacht kunnen indienen als ze slecht worden behandeld. Fabrieken die goed presteren krijgen vervolgens meer orders.

Het is één van de maatregelen die het Zweedse concern neemt voor een groener imago. Eerder ontstond ophef door nieuwe kleding bij het afval van een H&M winkel in Manhattan en het ontbreken van biologisch katoen in de eco-collectie. Helena Helmersson is na deze debacles op het gebied van maatschappelijk duurzaam ondernemen aangetrokken om het imago op te vijzelen.

In dat kader wil de retailer wat doen aan de weggooicultuur die is ontstaan door het hanteren van fast fashion. Helmersson vindt dat dit tij moet keren. “We hebben de kwaliteit van onze kledingstukken de afgelopen tien jaar sterk verbeterd.” Er werd door het retailconcern vorig jaar twintig procent meer organisch katoen gebruikt. Dit is echter slechts acht procent van het totaal. Helmersson benadrukt dat het doel is om in 2020 alleen nog maar kleding van duurzaam katoen te produceren.

Ze ziet nu al wel een verandering in de houding van consumenten met betrekking tot de weggooicultuur. Volgens haar doen minder mensen hun kleding na één seizoen weg. Het Zweedse bedrijf wil klanten ertoe aanzetten om meer bewust te shoppen. Een recente campagne om klanten oude kleding in te laten leveren voor recycling was succesvol. Er werden meer dan 3,2 miljoen vodden gedoneerd in ruil voor korting op een nieuwe aanschaf.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!