De Nederlandse detailhandel heeft in maart 5,3 procent omzet ingeleverd, in vergelijking met dezelfde maand een jaar terug. Het volume kromp met 7,8 procent, de prijzen waren 2 ,6 procent hoger. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
De winkeliers ondervonden een nadelig effect van de samenstelling van de koopdagen, constateert het statistisch bureau. Het negatieve effect op de omzet wordt geschat op zo’n twee procent.
De non-foodbranche werd wederom het hardst geraakt. In maart kromp de omzet met twaalf procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar terug. Het volume kwam ruim dertien procent lager uit. Behalve de drogisterijen, werden alle non-food branches geconfronteerd met krimp. De doe-het-zelfbranche, fashion retail en textielsupers leverden het meest in.
De omzet in de foodbranche nam toe met vier procent, het volume nam af. Supermarkt stuwden het gemiddelde van de sector met een omzetgroei van ruim vijf procent. Deze groei kwam deels doordat de inkopen voor Pasen dit jaar voornamelijk in maart plaatsvonden en vorig jaar vooral in april.
De webwinkelbranche en postorderbedrijven realiseerden bijna zes procent meer omzet.
Eerder: Nederlandse detailhandel blijft krimpen
Omzet detailhandel daalt 5,3 procent
Gepubliceerd op 14 mei 2013 om 00:00
Reacties 0