De demografische ontwikkelingen leiden op den duur tot minder bestedingen in de detailhandel. Dat stelt Olaf Busch, ruimtelijk-economisch adviseur bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in RetailTrends 5. Vooral de vergrijzing gaat enorm inhakken in de detailhandelsbestedingen, stelt hij.
"Deze consumenten hebben alles al, ze zijn minder gevoelig voor trends, gehecht aan de spullen die ze hebben en ze besteden hun geld liever aan uitjes en reizen dan aan een nieuw bankstel", vervolgt hij. Ook geven mensen boven de zeventig nog maar de helft uit aan non-food producten ten opzichte van daarvoor, blijkt uit eerder recent onderzoek.
Daarbovenop brengen ook de bevolkingskrimp, internetwinkels en de economische crisis de leefbaarheid van steden en dorpen in gevaar. "Wordt er niet meer geïnvesteerd in bepaalde kernen, dan gaat het met de leefbaarheid hard achteruit", zegt Busch. Zo dient een supermarkt in het dorp als sociaal ontmoetingscentrum. "Je kunt als beleidsmaker niet simpelweg zeggen: minder mensen, dus minder winkels", vindt de HBD-adviseur.
Toch moet er vooral in winkelgebieden met potentie geïnvesteerd worden. Zo kan er regionaal voor regioverzorgende kernen gekozen worden, iets wat deels al door de markt zelf bepaald wordt. Maar ook een stad vitaal houden is 'een hele toer', zegt Busch. "Recreatieve winkelgebieden moeten zich in dit internettijdperk aanpassen aan de consument", vindt hij. "Je moet zorgen dat je belevingswaarde en je authenticiteit op en top zijn."
Lees de hele visie van Olaf Busch in RetailTrends 5. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0