Drie vragen over: Duurzaamheid kledingketens

Rank a Brand gaf onlangs een negatief koopadvies voor Mexx, M&S Mode, Coolcat en Action. In totaal 27 populaire modeketens in Nederland werden beoordeeld aan de hand van twintig criteria. De vijf ketens behaalden de laagste score in duurzaamheid omdat ze volgens Rank a Brand geen concreet beleid bekendmaken voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lage lonen landen. H&M deed dat wel goed en won de Rank a Brand Modeketen Award 2013. RetailNews stelde drie vragen aan Kathelijn de Bruijne, woordvoerder van Coolcat en MS Mode, ketens die beiden onderaan de lijst eindigden.

Wat vinden jullie ervan dat Coolcat en MS Mode als laatsten zijn geëindigd?
“Dat vinden we heel vervelend. Duurzaamheid is voor ons namelijk vanzelfsprekend. Het is een logisch onderdeel van de kledingbusiness en we vinden niet dat we er een pr-beleid op hoeven te maken. Dat is een zeer bewuste keuze. Dat we zo laag zijn geëindigd komt door de manier waarop Rank a Brand werkt. Rank a Brand zoekt zelf informatie en gaat niet in dialoog met de betreffende keten. Het is bijzonder dat ze op basis van het ontbreken van informatie toch een conclusie trekken. Omdat we het jammer vinden om onderaan te staan, zijn we nu toch bezig om ons beleid te veranderen en er meer duidelijkheid over te geven.”

Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
“Coolcat en MS Mode zijn zich bewust van hun rol ten opzichte van werknemers in de kledingfabrieken. Wij laten producten maken in fabrieken over de hele wereld. Coolcat en MS Mode werken sinds jaar en dag met een gedragscode en daar controleren we fabrieken op. Deze stelt eisen op het gebied van arbeidsomstandigheden, minimumleeftijd van werknemers en milieu. We beschikken over eigen kantoren in het Verre Oosten en Bangladesh onder Nederlands management die de handhaving van de code controleren. De inspecties vinden zowel aangekondigd als onaangekondigd plaats.” 

Ondertekenen jullie het Bangladesh Fire and Safety Agreement?
“Dat overwegen we. De Schone Kleren Campagne heeft een aantal grote kledingketens hiervoor benaderd, maar ons niet. Of we het akkoord ondertekenen, hangt af van het totale beleid met betrekking tot duurzaamheid dat we nu aan het formuleren zijn. Onder dat complete plan valt ook de communicatie. Ik kan nu nog niet zeggen wanneer de beslissing wordt genomen over de ondertekening van het akkoord.”

Lees ook:
'H&M meest duurzame kledingketen'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!