Cosmeticaketen Rituals opent elke week een nieuwe winkel. Dat zegt oprichter en ceo Raymond Cloosterman zaterdag in De Telegraaf. "Aan het eind van dit jaar moet de teller op driehonderd winkels staan in dertien landen."
Ondanks een stroeve start is Rituals daarmee uitgegroeid tot een internationale keten met vestigingen in twaalf Europese landen en Brazilië . Zonder marketingbudget duurde het vijf jaar voordat de tweede vestiging open kon. Daarmee volgde Cloosterman het voorbeeld van mensen als Steve Jobs van Apple en Howard Schultz van Starbucks, merkt hij op. "Ze werden gedreven door passie, hun winkels fungeerden als uithangbord."
Ook voor 2014 gaat de oprichter weer uit van vijftig nieuwe winkels. Daarbij opent de keten binnenkort een winkel in New York. Hoewel Rituals niet overal even succesvol is, gaat het vooral in Nederland en België goed, zegt Cloosterman. "In deze tijd koop je misschien geen auto en geen huis, maar mensen gunnen zichzelf wel betaalbare luxe. Wij stralen prestige uit", verklaart hij.
Cloosterman is de echtgenoot van Colette Cloosterman-Van Eerd, directeur formule en marketing van Jumbo. "Colette en ik hebben dezelfde drive, we gaan allebei voor de klant", zegt hij daarover. "We hebben allebei passie voor hetgeen wij voor staan."
Reacties 0