Steeds meer Amerikaanse fashionretailers gebruiken foto’s van hun klanten als online promotiemateriaal voor hun artikelen. Kledingretailers als Modcloth.com, Dannijo en Nastygal verzamelen op social media sites plaatjes van klanten die hun kleding dragen of vragen hun klanten om foto´s direct te uploaden. Deze nieuwe vorm van marketing vergroot de loyaliteit van de klant, zo schrijft The Wall Street Journal online.
"Mensen vertrouwen hun onbekende medemens meer dan dat ze merken vertrouwen", aldus Jose de Cabo, mede-oprichter van software-ontwikkelaar Olapic. Twee jaar geleden startte hij het bedrijf om retailers door middel van applicaties te helpen met het zoeken naar foto´s op social media. "Consumenten die op de sites van onze klanten plaatjes bekijken van echte mensen gaan twee keer zo snel over tot het doen van een aankoop, dan mensen die op het plaatje van een model klikken."
Het gebruik van hashtags is voor steeds meer retailers een onderdeel van hun campagne. Zo nodigt sportkledingmerk Lululemon met de woorden 'yoga. run. hashtag it.' haar klanten uit om foto´s te uploaden waarop zij sporten in haar artikelen. Schoenenmerk Coach vraagt haar klanten om hun schoenen van boven te fotograferen en deze te voorzien van de hashtag #CoachFromAbove. Op deze manier hopen de retailers relaties op te bouwen met hun klanten, waardoor zij langer op hun site verblijven en meer zullen kopen.
Het gebruik van de foto´s van social-media sites als Instagram, Facebook en Twitter is in lijn met de privacy instellingen. Volgens Olapic heeft tot nu toe slechts een persoon gevraagd om de verwijdering van haar foto.
Fashionretailers gebruiken foto's social media
Gepubliceerd op 21 mei 2013 om 00:00
Reacties 0