‘Opvolging familiebedrijf vergt planning en transparantie’

De opvolgingsplanning van een familiebedrijf kan niet vroeg genoeg beginnen. Dat is de les die Ton ten Have van retailonderneming Gelders Have Groep in de praktijk heeft gebracht. Hij startte het opvolgingstraject voor zijn franchiseorganisatie toen zijn zoons nog tien jaar oud moesten worden, vertelde hij dinsdag tijdens een bedrijfsbezoek van detailhandelsplatform Vedis.

Gerald en Toïne ten Have vormen sinds 1 januari 2013 de directie van moederholding Europa Have. Om het voorafgaande traject in goede banen te leiden, betaalde hun vader eind jaren tachtig duizend gulden voor deskundig advies. Hoewel hij pas vijf jaar bezig was en zijn bedrijf vele malen kleiner was dan de huidige zestien Albert Heijn-, zes Gall & Gall- en twee HEMA-winkels, richtte hij zodoende een nieuwe holding op. Een holding waarvan hij zijn zoons medeaandeelhouders maakte en zelf het prioriteitsaandeel hield.

Twee jaar geleden ondertekenden de drie gezinsleden daarbij een handvest, waarin alle afspraken over de voortgang van Europa Have zijn geformuleerd. “Wat gebeurt er als ik er opeens niet meer ben?”, geeft Gerald ten Have daarbij als voorbeeld. “Het is een soort grondwet”, vult zijn vader hem aan. “Het is een vertrekpunt die uiteindelijk ook groei moet genereren.”

Behalve zorgvuldige planning is ook communicatie een sleutelwoord voor opvolgingsplanning, benadrukt Ton ten Have. "Je moet er voor zorgen dat alle medewerkers, alle ‘medepartners in business’, vertrouwen krijgen in de nieuwe directie.” Dat doe je onder meer door jaren van tevoren aan te kondigen dat de aanstaande opvolging binnen de familie wordt geregeld, stelt de huidige voorzitter van de raad van commissarissen.

Transparantie naar alle medewerkers van de holding is daarbij van groot belang. Zo ging er een brief naar de hoofdkantoren van Ahold en HEMA toen de franchiseorganisatie aan het begin van dit jaar een nieuwe directie installeerde. Dat was meteen een laatste les die de afzwaaiende Ton ten Have zijn zoons meegaf. “Wie goed doet, goed ontmoet”, verklaart hij. “En dat is tegenwoordig niet altijd even gebruikelijk.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!