Nationale netwerken voor pakketpost sluiten vaak niet goed op elkaar aan. Daarbij is de samenwerking gebaseerd op regelgeving die dateert van voor het ontstaan van e-commerce. Leveren aan consumenten over de grens vergt daarom een weloverwogen aanpak van webshops. Dat is te lezen in de nieuwste editie van EtailTrends.
Zo valt maar tien procent van de pakketten onder de regelgeving voor grensoverschrijdende leveringen. Daarbij ervaren Nederlandse fulfilmentbedrijven vaak ook problemen met track- en trace-informatie in het buitenland. "Sommige pakketvervoerders hebben moeite met het behouden van track- en trace-informatie als een pakket de grens over gaat", zegt Jeroen Boon, business development manager van logistiek dienstverlener Rhenus. Terwijl die informatie juist relevanter is, als een pakket langer onderweg is, stelt hij.
Andere problemen die zich voordoen komen voort uit btw-verschilllen en een andere regelgeving over het ongedaan maken van een bestelling. In het laatste geval komen de verzendkosten in sommige landen voor de rekening van consumenten, in andere landen van de webshops.
Als het pakketje eenmaal is aangekomen zijn de problemen nog niet voorbij. Zo is het een kostbare aangelegenheid om elk retourartikel meteen terug naar Nederland te sturen. Het verzamelen van deze items is een oplossing, maar dan moeten de retouren wel lokaal worden afgehandeld om consumenten hun geld op tijd terug te laten krijgen. "Met name bij fashion kunnen internationale retouren een probleem vormen", zegt Boon. "Het retourpercentage ligt bij deze productgroep doorgaans al hoger, terwijl de seizoenen erg kort zijn. Die artikelen wil je weer zo snel mogelijk kunnen verkopen", besluit Boon.
Lees het hele achtergrondartikel over crossborder e-commerce in EtailTrends 3. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0