Nederlandse consumenten hebben een deel van hun vakantiegeld besteed in de webshop van retailers. Dat baseert online advertentienetwerk Zanox-M4N op hun omzetgegevens van de online retailmarkt in mei. Consumenten blijken vooral extra kleding, elektronica en tuinartikelen te hebben gekocht.
"Deze cijfers zijn een interpretatie van de verkopen van onze adverteerders", verklaart Yoteng Pat, hoofd marketing van Zanox-M4N. Het bureau werkt onder meer voor Zalando, de Bijenkorf en Media Markt. "Onze absolute cijfers van de online retailmarkt vormen in totaal ongeveer negen procent van alle online bestedingen", vult Pat aan. Daarmee kunnen de cijfers vergeleken worden met een representatieve steekproef, stelt zij.
Consumenten blijken vooral woensdag 29 mei relatief veel online te hebben geshopt. Het vakantiegeld heeft er in combinatie met het uitbetaalde salaris voor gezorgd dat de online consumentenbestedingen met een derde is toegenomen, meldt Zanox-M4N.
Uit de gegevens valt ook af te leiden dat online consumenten, in tegenstelling tot het reguliere winkelgedrag, een voorkeur hebben om doordeweeks te shoppen. Daarvoor zijn volgens Lauri Koop, managing director van Zanox-M4n, twee redenen voor. "De voornaamste reden is dat mensen op werkdagen meer achter de computer zitten", zegt zij. Ten tweede nemen consumenten in het weekend vooral de tijd om zich te oriënteren, stelt Koop.
Reacties 0