Retailers kunnen een stuk efficiënter en duurzamer opereren als goederenstromen worden gebundeld. Zo is de gemiddelde vrachtauto voor zestig tot zeventig procent gevuld, terwijl nog eens twintig tot dertig procent helemaal leeg is. Het onderzoeksproject 4C4D kijkt daarom vanuit het perspectief van retailers naar de stadsdistributieproblematiek. Dat zegt de betrokken Tom van Woensel, hoogleraar transport en logistiek aan de Technische Universiteit Eindhoven, in RetailTrends 6.
"Het aantal transportbewegingen hangt bijvoorbeeld nauw samen met de hoeveelheid goederen die retailers in de stad op voorraad kunnen en willen leggen", stelt hij. Zo moet een winkel met een lage voorraad vaker aangevuld worden, wat tot meer transportbewegingen leidt. Stadsdistributiecentra kunnen daarop inspelen door voorraden voor retailers aan te houden en winkels een of meerdere keren per dag te beleveren.
Ondanks dat Ahold en Etam Retail Services bij het project zijn aangesloten, is de animo van retailers vooralsnog beperkt. "Als transport bijna gratis is, is er ook geen aanleiding voor retailers om te onderzoeken of dat efficiënter kan", zegt Van Woensel. Daarom wordt er bij het project ook gekeken hoe er meer waarde voor retailers gecreëerd kan worden. "Denk aan het terugnemen van verpakkingsmaterialen of directe levering aan consumenten", schetst de hoogleraar.
Lees het artikel over horizontale samenwerking voor duurzame logistiek in de special over duurzaamheid in het juninummer van RetailTrends. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0