Steeds meer retailers verkopen woondecoraties, terwijl de bestedingen van consumenten hieraan afnemen. De totale consumentenbestedingen aan woonaccessoires wordt voor 2012 geschat op ongeveer 1,3 miljard euro. Dat is 2,3 procent lager dan in 2011. Het online marktaandeel is zo’n zeven procent. Dit blijkt uit een rapport van Inretail en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, dat in RetailTrends 6 is gepubliceerd.
Het grootste probleem voor winkels met woonaccessoires is de online concurrentie (37 procent) en concurrentie van winkels buiten de branche (34 procent). Ook verwacht 43 procent van de retailers dat de gemiddelde prijs die de consument bereid is te betalen aan woonaccessoires afneemt. Toch is de branche vergeleken met tien jaar geleden gegroeid. Op woonaccessoires wordt niet als eerste bezuinigd. Hiermee heeft de branche een streepje voor. Er kan zelfs gezegd worden dat het een onmisbare productgroep is in de woonbranche.
Huishoudens geven per jaar gemiddeld 175 euro uit aan woonaccessoires. Het meeste wordt besteed aan schilderijen, beelden en keukenaccessoires. De meest bekende winkel in woonaccessoires is IKEA. Het woonwarenhuis steekt met een bekendheid van 46 procent met kop en schouders boven de rest uit. Xenos volgt op 7,2 procent en Blokker staat op de derde plek met 6,8 procent. Het zijn vooral de landelijke grote ketens die gezien hun marketingkracht en fysieke aanwezigheid in het straatbeeld hoog scoren.
Lees het artikel ‘Markt woonaccessoires in kaart’ in het juninummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement.
Meer aanbieders, minder bestedingen woondecoraties
Gepubliceerd op 13 juni 2013 om 00:00
Reacties 0