De Sustainable Apparel Coalition (SAC) is de paraplu waaronder de kledingsector zich het komende decennium ontwikkelt. Dat zegt Philip Chamberlain, de hoogste duurzaamheidsmanager van C&A Europe in het juninummer van RetailTrends. Binnen SAC discussiëren retailers en leveranciers over de verbetering van samenwerking in niet-concurrerende zaken zoals milieu en maatschappelijke thema's.
Chamberlain is co-voorzitter van het samenwerkingsverband, dat ongeveer twee jaar geleden door Patagonia en Walmart is gestart. Hij ziet steeds meer andere leden als ngo's, politici en overheidsinstanties toetreden. Uiteindelijk moet de organisatie de goede elementen van eerdere initiatieven samenvoegen. Er bestaan volgens hem namelijk al vierhonderd verschillende labels en standaarden in de textielbranche. Sac wil niet 'nummer 401' zijn, stelt Chamberlain.
"Als wij als professionals hierdoor al verward raken, kun je begrijpen dat de consument hier niets meer van snapt", zegt Chamberlain. De Higg Index van SAC moet daarom een toegankelijk communicatiemiddel worden voor consumenten. De verduurzamingsindex is bovenal een middel waarmee bedrijven in de kledingsector de duurzaamheid van hun materiaalkeuze kunnen toetsen, stelt Chamberlain.
De eerste versie richt zich vooral op milieuaspecten, geeft hij aan. "Maar we gaan er ook een sociale en een arbeidscomponent aan toevoegen." De index kan vergeleken worden met de manier waarop op witgoed de milieubelasting wordt aangegeven in groene, gele en rode waarden, zegt Chamberlain. Uiteindelijk wordt het een samenhangende en veelomvattende methodiek om de invloed te meten van producten op het milieu en de maatschappij, verwacht hij.
Lees ook: C&A: 'Tazreen is een game-changer'
Lees het hele interview met Philip Chamberlain in de duurzaamheidsspecial in RetailTrends 6. Klik hier voor een abonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0