Fabrikanten en retailers zijn grotendeels verantwoordelijk voor de groei van fairtrade, biologische en EKO-producten. Dat concludeert Han Eisma van marktonderzoeksbureau Facts2Act in zijn onderzoek dat in RetailTrends 6 is gepubliceerd. "Als de producten op een aantrekkelijke manier in de winkel worden gepresenteerd, zal de consument het kopen", stelt hij.
Eisma noemt de signalen rond de duurzame producten 'hoopgevend'. Zo was van alle verkochte eieren en zuivel in supermarkten vorig jaar respectievelijk negen en zes procent biologisch, terwijl 25,5 procent van alle verkochte karnemelk biologisch is. In andere productgroepen blijft de groei echter beperkt tot nul tot twee procent, merkt Eisma op. Dat komt doordat consumenten meer moeite hebben zich daarbij te associëren met bio/EKO-producten en het assortiment in deze segmenten vaak beperkt is, stelt hij.
Het merk Bio+ is met driehonderd producten in het assortiment wel herkenbaar in supermarkten. Uit de Merken Top 100 van IRI blijkt het in 2012 19,7 procent gegroeid te zijn naar een omzet van 65,1 miljoen euro. Daarbij blijkt zestig procent van de Nederlandse huishoudens vorig jaar minstens een fairtrade product gekocht te hebben: een stijging van acht procent ten opzichte van 2011.
Deze groei is te danken aan fabrikanten en retailers die geheel of gedeeltelijk zijn overgestapt op duurzame productie, stelt Eisma. Zo werkt Verkade alleen nog met duurzame cacao, zijn alle chocoladeletters tegenwoordig duurzaam, verkoopt PLUS alleen fairtrade-bananen en is het theehuismerk van Superunie volledig gecertificeerd. Volgens de onderzoeker hebben handel en industrie dan ook een leidende rol in het duurzamer en gezonder maken van producten.
Lees het hele onderzoek van Han Eisma, eigenaar van Facts2Act, in het juninummer van RetailTrends. Klik hier voor een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Eerder: Fairtrade in de lift
Reacties 0