Bullseye gaat de gegevens die het haalt uit gratis wifi in binnensteden verkopen aan winkeliers. “In winkelstraten kunnen we zien voor welke etalage iemand staat en in de winkel hoe lang iemand voor een schap staat”, zegt directeur George Seton van het bedrijf in het Algemeen Dagblad. Die gegevens kunnen commercieel interessant zijn voor winkeliers, stelt de directeur.
De onderneming gaat wifi aanleggen in 38 Nederlandse steden. Van consumenten worden locatiegegevens verzameld door middel van de app die ze moeten downloaden voor de gratis wifi. Een gebruiker wordt gevolgd via een uniek serienummer. Er kan niet worden achterhaald wie achter het zogenoemde MAC-nummer schuilgaat. Door de data te verkopen, kan het bedrijf de miljoeneninvestering terugverdienen.
Door de wifi-gebruikers te volgen, kan worden vastgesteld hoeveel mensen een winkel binnengaan, op welke dag en tijdstip en hoe lang ze in de winkel blijven. Volgens Seton kan een retailer op basis van deze gegevens vaststellen hoeveel personeel er nodig is. Ook kan de data worden gebruikt om de inrichting te bepalen. “Als mensen lang drentelen op een plek, dan moet daar het rek met impulsaankopen komen”, stelt hij.
Volgens de directeur zijn winkeliers enthousiast. Schoenenketen Sacha heeft al een aandeel in Bullseye genomen. Tiel krijgt einde zomer als eerste stad gratis wifi en daarna wordt het project in twee jaar tijd uitgerold naar 37 andere binnensteden. De gratis wifi komt in grote winkelstraten, horecapleinen en de omgeving hiervan. Vanaf 2014 krijgen ook winkels gratis wifi.
Lees eerder:
Retailers positief over gratis wifi in Nederlandse steden
Gratis wifi in Nederlandse binnensteden
Reacties 0