De samengevoegde boekhandels Selexyz en De Slegte zijn tevreden over de test met de zogeheten boekkoerier. De bezorgdienst brengt online of telefonisch bestelde producten binnen twee uur of op een ander zelf gekozen tijdstip bij de klant. In zeven tot acht weken tijd zijn er ongeveer 650 boeken bezorgd in Groningen, Nijmegen en Utrecht. "En dat zonder er al te veel reclame voor te maken", zegt directeur Paul Dumas tegen RetailNews.
Over een maand wordt de bezorgdienst intern geëvalueerd. Daaruit moet bijvoorbeeld blijken wat voor soort consumenten gebruik maakt van de boekkoeriers, stelt Dumas. Zo weten de boekhandels nog niet of voornamelijk ouderen of studenten deze bestellingen plaatsen. Wel maakt Dumas bekend dat uit een kleine enquête blijkt dat consumenten voornamelijk waarderen dat ze een tijdslot kunnen kiezen. "De snelheid is ook van belang, maar de consument wil vooral graag zelf bepalen wanneer hij het boek ontvangt", stelt de directeur.
Selexyz en De Slegte, die vandaag bekendmaakten dat ze verder gaan onder de nieuwe naam Polare, willen graag door met de boekkoeriers, zegt Dumas. De boekhandelketen is voorzichtig aan het kijken of de pilot uitgebreid kan worden naar andere steden. Daarbij verdient vooral de logistieke kant aandacht, omdat alles staat of valt met de juiste actuele voorraadstand, stelt hij. De directeur is echter tevreden over de aanpassingen die aan de achterkant zijn gedaan.
Daarnaast ziet Dumas nog een voordeel van de bezorgdienst. "De boekkoeriers worden ook ingezet voor verschillende marketingacties", laat hij weten. Zo informeren ze de inwoners van de drie steden middels flyers over de nieuwste ontwikkelingen bij de boekhandel.
Reacties 0