Etailer Coolbue gaat pas uitbreiden in het buitenland als ze in ons land iets groter zijn. Dit zegt medeoprichter en ceo Pieter Zwart in een interview met Emerce. De Coolblue-topman meldt in het interview met Emerce niet hoeveel groei er moet worden bereikt voor stappen worden gezet buiten Nederlandse en Belgische landsgrenzen. Volgens Zwart heeft hij ‘de handen vol aan het managen van de onstuimige groei’ in Nederland.
Coolblue heeft momenteel 260 gespecialiseerde webwinkels, waarvan ruim 120 in Nederland. Daarnaast heeft de etailer vijf fysieke winkels, waarvan twee zijn gevestigd in Nederland. De omzet van het bedrijf steeg vorig jaar met 48 procent naar 168 miljoen euro. Zwart verwacht dat die groei dit jaar verder doorzet. “Als het consumentenvertrouwen een beetje herstelt, verwacht ik dit jaar de 245 miljoen euro te halen”, aldus de ceo. Als dat niet het geval is, rekent hij op een omzet van rond de 225 miljoen euro.
Zwart is tevens heel stellig dat Coolblue nooit wordt opengesteld als platform voor tweedehands spullen, zoals concurrent bol.com wel heeft gedaan. “We zijn een winkel, geen platform.” Ook kiest de etailer niet voor de lancering van een mobiele app. Dat heeft onder meer te maken met het ontbreken van goede software-ontwikkelaars in Nederland en de huidige veertig medewerkers in dienst van Coolblue hebben hun handen al vol. Dit is tevens de grootste bedreiging voor Coolblue, meent Zwart. “Het gebrek aan softwaredevelopers heeft impact op alle onderdelen van ons bedrijf.”
Eerdere artikelen:
Coolblue wint zilver bij Europese webwinkelverkiezing
Coolblue opnieuw 'Beste Webwinkel van Nederland'
Reacties 0