De supermarktomzet is in het eerste half jaar met 3,8 procent gestegen naar 16,8 miljard euro. In de eerste zes maanden van 2012 behaalden supermarkten nog 16,1 miljard euro omzet. De omzet in juni ging met 3,7 procent omhoog ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.
De gemiddelde waarde van de kassabon steeg met 2,8 procent tot 22,54 euro. In de eerste helft van 2012 was dat nog 21,92 euro.
De promotiedruk in supermarkten neemt verder toe. Tot en met het eerste kwartaal van 2013 werd van elke euro 17,8 procent via een aanbieding verkocht. Over de periode het jaar daarvoor lag het percentage op 17,2 procent.
Verder blijkt het aandeel van zogenaamde multibuy-promoties afgenomen. Door acties als Route 99 van Albert Heijn kiezen consumenten steeds minder vaak voor meerstuksaanbiedingen als 'twee halen, een betalen'. Het aandeel van die promoties ligt in het jaar tot en met afgelopen maart nog op 36 procent, tegenover 46 procent in diezelfde periode een jaar eerder.
Halfjaaromzet supermarkten stijgt 3,8 procent
Gepubliceerd op 4 juli 2013 om 00:00
Reacties 0