Het ziet ernaar uit dat pop-up stores niet alleen iets zijn van de recessie, maar dat dit concept ook blijft bestaan als het straks beter gaat. Veel marktonderzoekers zien deze trend niet stoppen, aldus Retailcustomerexperience.com.
De afgelopen jaren openden wereldwijd veel pop-up stores hun tijdelijke deuren in leegstaande winkelpanden. De huur is vaak lager dan voor permanente winkels en de verhuurder hoopt dat het een structurele huurder zal aantrekken. De pop-up stores slaan goed aan en zijn daarom waarschijnlijk een blijvertje. “De pop-up store is gestart als reactie op lege winkelruimte, maar is uitgegroeid tot een legitieme strategie”, zegt Dick Seesel, bestuurslid van Retailing in Focus. Werd met de pop-up retail in 2003 nog nul dollar omgezet, vandaag de dag is deze industrie goed voor acht miljard dollar (6,1 miljard euro).
De strategie kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt. Steeds meer etailers gebruiken het concept om een fysieke band met de klanten aan te gaan. Christina Norsig, grondlegger van PopUpInsider, denkt dat het een mooie manier voor kleine bedrijven kan zijn om hun onderneming op te bouwen, producten te tonen en consumenten te ontmoeten. Een pop-up winkel kan ook gebruikt worden om bewustzijn te creëren of een idee te testen. Ook permanente winkels hebben baat bij pop-up stores. In winkelcentra kan het zorgen voor opwinding en daardoor meer traffic veroorzaken.
Reacties 0