'Consumenten kiezen betaalmiddel onbewust'

Consumenten zijn amper te beïnvloeden in hun keuze om hun aankoop contant of met een pinpas te betalen. Van alle mogelijke manipulaties hebben de grootte van het budget en het tarief van pinnen het meest effect. Maar ook deze invloed is beperkt, concludeert De Nederlandsche Bank (DNB) uit eigen onderzoek.

In 2012 werd 59 procent van alle aankopen cash afgerekend, tegenover 39 procent met een pinpas. De verschuiving naar girale betalingen loopt volgens de centrale bank 'minder snel dan mensen wellicht denken'. Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt nu dat contant betalen positievere emoties oproept bij consumenten dan betalingen met een pinpas. Ook wijst het onderzoek uit dat mensen die contant betalen, meer dan mensen die pinnen, dat vooral uit automatisme doen. "Dit lijkt aan te sluiten bij het feit dat het merendeel van de aankopen aan de kassa contant wordt betaald", stelt DNB.

Ouderen hebben meer dan jongeren een voorkeur voor het betalen met één betaalmiddel. Beide leeftijdsgroepen hebben daarnaast graag contant geld op zak, zelfs als ze geen plannen hebben dat op korte termijn uit te geven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!