De Franse minister van Handel wil de opkomst van drive-throughs tegengaan door deze te beschouwen als gewone winkels. De drive-insupermarkten worden nu nog behandeld als magazijnen, omdat de koop online geschiedt. Daar zijn met name kleine winkeliers de dupe van, stelt minister Sylvia Pinel.
Supermarkketens als E.Leclerc, Carrefour en Auchan hoeven geen belasting te betalen voor het winkeloppervlak, terwijl drive-throughs ook niet gebonden zijn aan gewone openingstijden. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie, vindt Pinel.
De Franse supermarktketens hebben intussen flink geprofiteerd van de huidige wetgeving door meer dan 2500 drives te openen. Daarmee is het inmiddels goed voor 3,3 procent van de supermarktomzet, meldt marktonderzoeker Kantar Worldpanel. E.Leclerc maakte vorige maand bekend het eerste halfjaar 720 miljoen euro omzet uit zijn drive-throughs te hebben gemaakt, vijf procent van de totale omzet.
Eerder: Drive-throughs stuwen omzet E.Leclerc
Reacties 0