ConsuWijzer heeft de eerste zes maanden van dit jaar duizend minder klachten gekregen over fysieke winkels dan dezelfde periode vorig jaar. In totaal kwamen er 4500 klachten binnen. Dit meldt Nu.nl. Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is de afname het gevolg van terugloop van het aantal winkels en consumenten die minder kochten.
Bij webwinkels is het aantal klachten het afgelopen half jaar gelijk gebleven met vorig jaar, namelijk zesduizend. Deze gingen volgens een woordvoerder van de toezichthouder vooral over dure elektronicaproducten, met name smartphones. ACM constateert dat er malafide webwinkels zijn die hun afspraken niet nakomen.
Via ConsuWijzer kunnen consumenten advies inwinnen over hun rechten en klachten indienen over misstanden. Consumenten hadden de afgelopen maanden vooral meer vragen over de gevolgen van faillissementen van winkels. Dat is niet zo verwonderlijk aangezien een aantal grote winkelketens failliet ging, zoals Free Record Shop, Harense Smid en iCentre.
Reacties 0