Gemeente Enschede onderneemt actie om het hoge leegstandspercentage terug te dringen. Zo zijn er promotiefolders gestuurd naar driehonderd speciaalzaken uit andere steden om hen te verleiden een winkel in Enschede te openen. Met 12,2 procent kent de Twentse stad de grootste winkelleegstand van alle grote Nederlandse gemeenten.
Met vier van de winkeliers uit onder meer Zutphen, Deventer, Apeldoorn en Zwolle wordt serieus onderhandeld over een uitbreiding naar Enschede. Daarnaast voert PvdA-wethouder Marijke van Hees vanaf september oriënterende gesprekken met tien tot twaalf andere ondernemers.
Hoewel de gemeenten Deventer, Apeldoorn en Zwolle allen afwijzend gereageerd hebben op de actieve acquisitie, blijft Van Hees achter de actie staan. Volgens haar is het niet de bedoeling om de winkeliers weg te lokken uit die steden, maar hen juist te verleiden tot een uitbreiding.
Enschede wil met deze vorm van citymarketing nieuw leven inblazen in de traditionele winkelstraten. Als gevolg van een hoge werkloosheid, krimp en vergrijzing hebben veel winkeliers daar moeite hun hoofd boven water te houden. De gemeente probeert daarom ook vastgoedeigenaren te overtuigen hun winkelhuren te verlagen. Daarmee moet tevens ruimte gecreëerd worden voor de gewenste specialistische winkels.
Verder krijgen winkeliers subsidie voor het renoveren van hun winkelpui en lopen er campagnes om Duitsers naar Enschede te trekken. Duitse steden over de grens kennen bijvoorbeeld in tegenstelling tot Enschede geen koopzondag. Als gevolg van de gerichte acties is het aantal Duitse bezoekers volgens de wethouder gestegen van 23 naar 38 procent.
Reacties 0