'Wijziging retourkosten grote impact in Duitsland'

Ruim driekwart van de webwinkels in Duitsland gaat vanaf juni volgend jaar retourkosten in rekening brengen. Op 13 juni 2014 wijzigen de Europese richtlijnen voor consumentenrechten en dit heeft volgens Thuiswinkel.org grote impact in ons buurland.

Webwinkeliers kunnen door de wijziging retourkosten bij de klant neerleggen, terwijl ze daar nu zelf voor opdraaien bij een bestelling boven veertig euro. 65 procent van de Duitse consumenten geeft aan niet te kopen bij een webwinkel, als ze zelf de retourkosten moeten betalen.

Uit een studie van de Universiteit van Regensburg blijkt dat nu vier op de tien klanten al tijdens het bestellen verwacht een retourzending te gaan doen. Uiteindelijk wordt in Duitsland bijna een derde van de producten geretourneerd. Dit kost volgens het onderzoek webwinkels tien tot twintig euro per teruggekomen pakket. Voor de webwinkeliers is de verandering in de richtlijnen dus positief, maar de Duitse consument lijkt niet bereid te zijn om de retourkosten te betalen.

Eerder:
Drie vragen over: E-commerce over de grens

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!