Cora Kemperman is getransformeerd van een taakgestuurde naar een procesgestuurde organisatie. Daardoor zijn medewerkers van de kledingketen zelf 'eigenaar van het resultaat', stelt creatief directeur Saskia Kemperman in Inretail magazine. Samen met algemeen directeur Brigitte de Wilde stelde zij een training samen om de omslag te bewerkstelligen.
"Sommigen werkten al zeventien jaar bij ons, dan is het best eng om ineens zelf verantwoordelijk te zijn voor een budget of initiatief te nemen", zegt Kemperman. De training had als doel het personeel 'goede tools' mee te geven en bewust te maken van de nieuwe verantwoordelijkheden.
De fashionretailer werd tegelijkertijd vanwege een teruglopende omzet gedwongen te snijden in het personeelsbestand. "Als het minder gaat, dan kijk je als ondernemer eerst naar je grootste kostenpost: de personele bezetting", aldus De Wilde. Zowel vaste als flexibele contracten werden afgevloeid en de personeelsbezitting in de winkels geflexibiliseerd. Tachtig procent van het winkelpersoneel bestaat nu uit een vast verkoopteam.
Kemperman en De Wilde stelden ook een norm in voor het aantal beschikbare uren. Dat dwingt filiaalleiders creatief te denken, stelt De Wilde. Hoewel de meesten stelden het met te weinig uren te moeten doen, kunnen sommigen het tegenwoordig met nog minder uren af. "Dat durven ze ook te zeggen, omdat ze weten dat de personeelsbezetting ruimer wordt zodra de economie aantrekt."
Cora Kemperman beschikt over zes eigen winkels in Nederland en drie in België. De kledingketen opent binnenkort tevens een internationale webshop.
Reacties 0