Supermarkten richten zich te weinig op de groei van het aantal 65-plussers. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK.
Volgens de studie zullen senioren de komende jaren vaker een supermarkt opzoeken en in die lijn geven zij er meer uit. Zo verwacht GfK dat hun supermarktbestedingen zullen groeien van 8,1 miljard euro dit jaar tot 14,5 miljard euro in 2025; dit komt neer op een derde van de totale supermarktomzet.
Maar supers springen nog niet in op de behoeften van ouderen door bijvoorbeeld de portiegrootte aan te passen of grotere letters op verpakkingen te hanteren. Supers in andere landen zijn daarmee al een stuk verder, signaleert Joop Holla van GfK. “Bijvoorbeeld met het gebruik van grotere letters of een betere dienstverlening. En in Engeland wordt de klant geholpen met inpakken.”
Wanneer het beleid niet gaat veranderen zullen vooral C1000, Jumbo en Detailresult (onder meer Digros, Dirk, DekaMarkt) hun oudere klanten verliezen, concludeert GfK. Nederland kent inmiddels 1,9 miljoen huishoudens van minimaal een 65-plusser. Dit stijgt in 2040 naar 3,2 miljoen.
‘Super laat 65-plusser links liggen’
Gepubliceerd op 10 september 2013 om 00:00
Reacties 0