Waar de consumptie van Nederlandse huishoudens daalt, stijgt deze in de buurlanden. Dat blijkt uit een rapport van het CBS. In Nederland kromp de consumptie met 4,4 procent in de periode van 2008 tot en met 2012. In Duitsland en België stegen de inkomens daarentegen en gaven consumenten meer uit, respectievelijk 4,3 en 3,2 procent.
Het reëel beschikbaar inkomen van Nederlandse huishoudens nam tussen 2008 en 2012 af met 3,8 procent. De Belgische en Duitse inkomens stegen juist met 1,5 en 1,6 procent. Ook is het Nederlandse consumentenvertrouwen in de eigen financiële situatie slechter geworden. De verwachtingen van onze buren zijn optimistischer, Belgen hebben een licht negatief toekomstbeeld en Duitsers zien de toekomst licht positief tegemoet.
Nederlanders bezuinigen voornamelijk op genotmiddelen, woninginrichting en de horeca. Onze buurlanden gaven hier juist iets meer geld aan uit. Dit komt voornamelijk omdat de gemiddelde prijs van tabaksproducten in ons land, onder meer door accijnsverhogingen, met bijna dertig procent steeg. In België en Duitsland steeg dit met tien procent. Ook de slechte woningmarkt in Nederland speelt een rol in de uitgaven. Omdat er minder huizen worden verkocht, besteden consumenten minder geld aan woninginrichting. In België en Duitsland stegen de huizenprijzen zelfs nog enigszins.
Reacties 0