Zelfstandige supers verliezen marktaandeel

Het marktaandeel van zelfstandige supermarkten is geslonken van 37,5 procent in 2011 naar 35,3 procent vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van accountantsbureau Deloitte. Het marktaandeel van filialen stijgt al jaren omdat er steeds meer filialen bijkomen. “Altijd konden we zeggen dat zelfstandigen autonoom sneller groeiden. Dit jaar niet”, aldus Paul op Heij en Hub Verhoef van Deloitte.

Volgens Deloitte komt dit door de combinatie van de afname van het aantal zelfstandige winkels, het minder snel verkrijgen van grotere vestigingen en het verliezen van marktaandeel aan discounters. Zelfstandige ondernemers bezitten nog wel 42,2 procent van alle supermarkten.

Het rapport laat zien dat de gemiddelde omzetstijging van zelfstandige supermarkthouders uitkwam op 1,7 procent, waar de omzettoename van filialen neerkwam op 3,7 procent en drie procent voor de gehele branche. De omzetgroei van zelfstandigen komt voornamelijk door de winkels met een gemiddelde weekomzet van meer dan 225 duizend euro. Verhoef licht toe: “De trend dat de groei in de supermarkten vooral door de grotere winkels wordt gerealiseerd is iets wat je in de hele branche ziet.” In die categorie zijn zelfstandige ondernemers nogal ondervertegenwoordigd, wat de lagere omzetgroei verklaart, aldus Verhoef.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!