Slechts twee procent van de Nederlandse vrouwen let bij de aanschaf van kleding op verantwoorde productie. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK onder vierduizend Nederlandse vrouwen.
Jaarlijks worden er in Nederland circa 150 miljoen kledingstukken verkocht aan vrouwen boven de 14 jaar. Voor hen blijkt de prijs de belangrijkste drijfveer, gevolgd door de pasvorm, het draagcomfort, de combinatiemogelijkheden en de maat.
Vooral oudere, hoger opgeleide vrouwen vinden de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie belangrijk. Uit eerder onderzoek blijkt dat een groot deel van de rest van de consumenten de verantwoordelijkheid voor het kopen van meer duurzaam geproduceerde artikelen neerlegt bij de overheid en fabrikanten. De consument heeft nog te weinig mogelijkheden om dit aspect zelf mee te laten wegen in de aankoopbeslissing.
Volgens GfK zou de fashionretail meer moeten communiceren over verantwoorde productie. “In de textielindustrie worden aan verantwoord geproduceerde levensmiddelen associaties als ‘gezond’ en ‘meer smaak’ gekoppeld. Ook zijn deze producten goed herkenbaar door keurmerken”, aldus het onderzoeksbureau. “Voor het bieden van een handelingsperspectief aan de consument, is het van belang dat ook merken en retailers op een relevante manier met hun klanten gaan communiceren. Alleen dan kan dit aspect in het koopgedrag van consumenten een belangrijkere rol gaan spelen.”
‘Duurzaamheid kleding geen drijfveer voor vrouwen’
Gepubliceerd op 10 september 2013 om 00:00
Reacties 0