Supermarkten zien winst dalen

De nettowinst van zelfstandige Nederlandse supermarkten is afgelopen jaar met zes procent gedaald ten opzichte van 2011. De gemiddelde winst van de supermarktondernemer stokte in 2012 op 152 duizend euro, tegenover 161 duizend euro een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarlijkse Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte.

Het onderzoeksbureau wijst de stijgende personeelskosten aan als belangrijkste oorzaak van de winstdaling. Die kostenpost lag vorig jaar 6,5 procent hoger dan in 2011, als gevolg van loonsverhogingen en hogere sociale lasten door een veranderde wetgeving. "De supermarkten hebben onvoldoende productiviteitsstijging weten te realiseren om deze kostenpost te compenseren", stelt Paul Op Heij, partner bij branchegroep retail van Deloitte.

De winstdaling was bij middelgrote supermarkten het grootst. Supers met een weekomzet tussen de 150 duizend en 225 duizend euro zag de winst met dertig procent afnemen tot 127 duizend euro. De kleinste supermarkten, met een omzet tot 75 duizend euro, zagen de winst juist met 23,6 procent stijgen. "Zij hebben daadwerkelijk kunnen besparen op hun personeelskosten", aldus Op Heij.

35 procent van de ondernemers verwacht voor dit jaar een toename van de nettowinst. Vorig jaar verwachtte nog veertig procent een hogere winst. De helft van de ondernemers denkt dat de personeelskosten dit jaar verder groeien, waarbij met name grote supermarkten een negatieve verwachting voor hebben.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!