EtailTrends 5: Fab, crowdfunding en Dossier Logistiek

De consument kan steeds vaker de locatie en het gewenste tijdstip bepalen voor de bezorging van zijn bestelling. Dat heeft gevolgen voor alle spelers in de fast moving consumer markets: retailers en etailers schuiven op naar een multichannelstrategie én logistieke dienstverleners. Omdat 'hogere distributiekunde' aan terrein wint, in EtailTrends 5 het Dossier Logistiek.

In het ruim twintig pagina's tellende dossier onder meer aandacht voor de trend afhaalshoppen. Waar Nederland tot voor kort een lastige markt voor nieuwkomers was, hebben winkelketens anno 2013 logistieke alternatieven tot hun beschikking. Met onder meer onbemande pick-up points, click & collect en bezorging op het werkadres zijn er veel manieren voor retailers om te experimenteren. Als gevolg van omnichannel retailing komt er weer ruimte vrij in de winkelstraat, die door internationale ketens als All Saints, Hollister en Forever 21 worden ingenomen. Door tegelijkertijd een Nederlandse webshop te lanceren, zijn de formules meteen landelijk actief.

Jeans Centre heeft de doelmatigheid van zijn distributie het afgelopen jaar aanmerkelijk verbeterd. In het septembernummer van EtailTrends een toelichting van distributiecentrum manager Roel van Aarle op het nieuwe omnichannel platform. Zo beschikt de winkelketen sinds kort over een aparte voorraad voor webklanten. "Daar zijn we wel aan toe, want de afzet vanuit onze webshop heeft sinds de start in 2011 inmiddels een volume bereikt dat aparte voorraad rechtvaardigt", aldus Van Aarle.

Pure players bestaan in 2020 niet meer. Dat stelt Hans Elshout, directeur S&H Multichannel Fulfilment, in een interview met redacteur Marcel te Lindert. Ook winkeliers met alleen een fysieke winkel is dan verleden tijd. Elshout vertelt over de mogelijkheden voor pure players om een omnichannelstrategie te ontwikkelen en vergelijkt Nederland qua logistiek met het buitenland. "We zijn qua efficiëntie nog niet op de helft van wat mogelijk is", vindt Elshout.

Een pakhuis voor de 21e eeuw. De Amerikaanse start up Fab.com opende dit najaar in Eindhoven zijn Europese distributiecentrum. Het gaat snel met de online designretailer. Het begon in 2010 met flash sales van design in een drop-schipping distributiemodel, nu verkoop Fab.com meer en meer exclusief ontwerp uit eigen voorraad. En die stock ligt binnenkort in Eindhoven. Reden voor EtailTrends om Fab.com onder de loep te nemen.

Is crowdfunding via Kickstarter de ultieme oplossing voor start-ups? Die vraag beantwoordt Peter Verkooijen in EtailTrends. Via de crowdfundingsite is het afgelopen jaar al wel een aantal nieuwe modemerken gelanceerd. Daarmee lijkt Kickstarter een mooi initiatief, maar in de praktijk blijkt dat succesvol zijn met crowdfunding aardig lastig. Veel projecten roemloos ten onder gaan. De meeste Kickstarten-projecten missen namelijk hun leveringsdeadline.

EtailTrends nam ook een kijkje in het ReplaceDirect-pakhuis van Maikel en Erwin Verstegen. Hoewel de meeste mannen moeite hebben om in hun schuurtje snel hun gereedschap te vinden, hebben deze heren daar geen moeite mee. Dat is volgens het duo een kwestie van slimme logistiek. Na verhuizing gingen ze werken met het nieuwe warehouse management systeem MS Dynamics.

Ook in EtailTrends 5:
- De vaste rubrieken Upgrade en Newsfeed
- Columns van Hans van Elshout en Jurriën Kerstholt

Etailtrends 5 verschijnt samen met RetailTrends 9 later deze week. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. U ontvangt dan elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!