De Amerikaanse startup Fab.com groeide in negentien maanden naar tien miljoen leden, de verkoop van 5,5 producten per minuut en zeshonderd medewerkers. Hiermee is Fab.com een van de snelst groeiende webwinkels ooit. Redenen genoeg voor senior reporter Toine van der Heijden om Fab.com in de nieuwe editie van EtailTrends onder de loep te nemen.
Naast alle grote groeicijfers zou het verlies zijn opgelopen tot negentig miljoen dollar. Dit jaar schrijft het bedrijf waarschijnlijk vijftig miljoen dollar in rode cijfers. Het bedrijf stelt veel te investeren in naamsbekendheid, aanbiedingen en herhaalaankopen. Toch schrikken die rode cijfers investeerders niet af, want de afgelopen maanden trok het bedrijf maar liefst 160 miljoen dollar extra risicokapitaal aan.
De ambities zijn dan ook hoog. Het bedrijf acht een positie haalbaar in de wereldwijde top vijf van webwinkels met een beurswaarde van meer dan tien miljard dollar. Om dit mede realiseren opent Fab.com in november een Europees distributiecentrum in Eindhoven. Ook richt de etailer zich meer op eigen merk designartikelen dan flash sales van producten van derden, waardoor een betere brutomarge te realiseren is.
Lees het artikel ‘Fab maakt vaart’ in EtailTrends 5. Klik hier voor een abonnement op dit vakblad.
Reacties 0