'Consument oriënteert zich massaal online'

Acht op de tien Nederlanders oriënteert zich online om vervolgens in de fysieke winkel zijn aankoop te doen. Daarnaast kijkt 42 procent rond in de offline winkel om het product daarna online aan te schaffen. In de winkel bekijkt 38 procent van de consumenten regelmatig de prijs van het product bij andere retailers. Dat blijkt uit het jaarlijkse 'What's happening online'-onderzoek van Ruigrok | NetPanel onder ruim duizend Nederlandse consumenten.

Een derde van de ondervraagden zegt het afgelopen jaar minder in fysieke winkels gekocht te hebben dan voorheen. Daarnaast kocht juist 45 procent meer online. In 2012 kocht 58 procent van de Nederlanders naar eigen zeggen regelmatig of vaak online producten.

Ruim de helft van de consumenten met een computer gebruikt het apparaat om producten te kopen of te verkopen. Dat percentage ligt onder tabletgebruikers op 39 procent. Slechts acht procent van de mensen met een smartphone koopt of verkoopt er producten mee. De grootte van het scherm is de belangrijkste oorzaak van deze verschillen, meldt het onderzoeksbureau.

Consumenten die producten via een mobiel apparaat bestellen doen dat het vaakst binnen de boeken-, kleding en elektronicabranche. Een op de tien gebruikt voor zulke aankopen uitsluitend een app. 28 procent gebruikt alleen de website van de retailer. Het merendeel (57%) gebruikt soms een app en soms een mobiele site.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!