Het omzetaandeel van eigen merken in food open markets is dit jaar gegroeid naar 36 procent. Bij de start van de crisis in 2008 lag dit percentage nog op dertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van Han Eisma, eigenaar van onderzoeksbureau Fact2Act, dat in RetailTrends 9 is gepubliceerd.
Daarnaast blijven huismerken op het gebied van promotiedruk niet langer sterk achter op A-merken. In 2013 vloeit 22,6 procent van de bestedingen aan eigen merken voort uit aanbiedingen. Daarmee zitten huismerken bijna op hetzelfde niveau als A-merken, die een promotiedruk van 24 procent hebben.
De promotiedruk in food open markets (alle supermarkten, behalve harddiscounters) is in de eerste zes maanden van dit jaar opgelopen naar een recordpercentage van 21,6. De verwachting is dat er in 2013 6,5 miljard euro promotionele omzet wordt geboekt, ruim zestig procent meer dan vijf jaar geleden. "De Nederlandse consument is een promotiekoper geworden en weet op die manier zinvolle besparingen te realiseren", schrijft Eisma.
Foodretailers hebben in 2012 en 2013 hun bruto mediabestedingen laten groeien met respectievelijk negen en drie procent. Foodfabrikanten brachten hun budget juist naar beneden met twaalf procent in 2012 en negen procent dit jaar.
Lees het volledige onderzoek naar de veranderde positie van supermarkten in het septembernummer van RetailTrends, dat deze week verschijnt. Klik hier voor meer informatie over jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0