Directeuren laten bloed testen op schadelijke stoffen

Retailers worden nauwelijks geconfronteerd met de gevolgen van schadelijke stoffen in consumentenproducten. "Terwijl het aansprakelijkheidsrisico én de impact op de algemene volksgezondheid enorm kunnen zijn", aldus ProductIP. De organisatie vraagt directeuren hun bloed te laten testen op mogelijk verkeerde stoffen uit consumentenproducten.

Directeuren en senior managers uit onder meer de retail die betrokken zijn bij de supply chain ontvangen een uitnodiging om anoniem hun bloed te laten testen op zware metalen en bepaalde chemicaliën waarvoor in Europa een beperking of verbod geldt. De bloedmonsters worden vervolgens onderzocht door in een laboratorium. Daarnaast roept ProductIP supply chain managers op gezamenlijk een manifest te ondertekenen om serieus werk te maken van product compliance.

Met dit project, dat de naam Courage draagt, moet de bewustwording over de eigen verantwoordelijkheid voor consumentenproducten in de hele keten worden vergroot. "Een consument brengt een product niet terug naar de winkel als er teveel cadmium of weekmakers in zitten", stelt ProductIP. Ook is de kans dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) het onderschept 'erg klein'.

De resultaten van het pilotonderzoek worden gepubliceerd op het Soil-to-Shelf Summit, dat op 20 november 2013 in Ede wordt gehouden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!