De economische crisis raakt vooral IKEA-vestigingen in Nederland en Zuid-Europa. Dat laat Kristina Johansson, algemeen directeur IKEA Nederland, weten in de Telegraaf.
Desondanks staan drie winkelopeningen in Nederland op de planning: in Zwolle, Leiderdorp en Zaandam. Naast meer winkels in Nederland wil IKEA in de toekomst meer nieuwe markten betreden, zoals India, Kroatië en Zuid-Korea.
Ondanks dat de economische crisis dus voelbaar is, noteerde het concern vorig jaar een omzetgroei van tien procent en kwam daarmee uit op 27,6 miljard euro. “We redden ons goed. Value for money wordt steeds belangrijker”, zegt Kristina Johansson. Voor IKEA-ceo Peter Agnefjäll is het einde van de groei van IKEA nog niet in zicht. In 2020 moet volgens hem de omzet gestegen zijn tot vijftig miljard euro. Hij denkt dat de helft van deze groei kan komen uit bestaande winkels.
Agnefjäll liet daarnaast in De Telegraaf weten dat het Zweedse woonwarenhuis ernaar streeft haar prijzen dit jaar opnieuw met een procent te verlagen. Vorig jaar deed IKEA dat ook al. Het woonwarenhuis wil ‘maximaal concurrerend’ zijn en daarom duldt het nauwelijks tot geen kostenverhogingen van haar producten. “In de laatste tien jaar hebben we duizenden verbeteringen aangebracht, allemaal kostengedreven”, aldus Agnefjäll.
‘Crisis raakt IKEA vooral in Nederland’
Gepubliceerd op 24 september 2013 om 00:00
Reacties 0