Dure kledingmerken niet duurzaam

Dure, premiummodemerken zijn niet duurzamer dan goedkopere kleding. Dat blijkt uit het laatste duurzaamheidsonderzoek van Rank a Brand. De scores van premiummerken op het gebied van duurzaamheid lopen zelfs achter en ook deze kleding wordt in zogenaamde risicogebieden als Bangladesh en Indonesië gemaakt.

Consumenten denken vaak dat dure kleding eerlijk is, maar het onderzoek weerlegt die aanname. Volgens Rank a Brand-oprichter Niels Oskam vragen premiummerken hoge bedragen voor hun kleding waardoor ze arbeiders in de lagelonenlanden een goed loon zouden kunnen betalen en milieuvriendelijke kleding moeten kunnen produceren. Maar in de praktijk gebeurt dat niet. “Een duur prijskaartje garandeert dus geen duurzaam productieproces”, aldus Oskam.

Rank a Brand onderzocht de duurzaamheid van 24 kledingmerken, waarvan er dertien de laagst mogelijke score kregen. Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid.

ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe. Deze ketens zijn dan ook aangesloten bij organisaties als Fear Wear Foundation en Fair Labor Association die toezien op het welzijn van kledingmakers. COS, onderdeel van de H&M-groep, scoort het beste in het onderzoek en heeft dan ook een volledige lijst van leveranciers gepubliceerd. Ook hebben zij het beleid voor groene energie en het terugdringen van de CO2-uitstoot verbeterd.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends