Contactloos betalen maakt enorme groeispurt

Europese consumenten hebben het afgelopen jaar 211 miljoen contactloze aankopen gedaan. Dat blijkt uit cijfers van VISA Europa van augustus 2012 tot en met juli 2013. De maandelijkse contactloze uitgaven zijn vergeleken met vorig jaar in juli verzesvoudigd tot een bedrag van 285 miljoen euro.

Het afgelopen jaar gaven consumenten 1,8 miljard euro uit met contactloze VISA-betaalkaarten. Het gemiddelde bedrag hierbij was 8,63 euro. VISA startte een jaar geleden met een Contactless 2012-campagne om het bewustzijn van contactloze technologie te vergroten. “Tot onze vreugde zien wij nu dat de technologie inmiddels veelvuldig wordt gebruikt in heel Europa en dat de consument meer en meer vertrouwd raakt met het doen van dagelijkse contactloze betalingen”, aldus Mark Austin, vice president bij VISA Europa.

Op dit moment zijn er 69 miljoen Europeanen in het bezit van een contactloze VISA betaalkaart. Tevens zijn er inmiddels meer dan één miljoen contactloze terminals. Houders van de kaart kunnen hun betaalkaart over de contactloze lezer bij het verkooppunt halen, dit is echter alleen mogelijk bij aankopen van minder dan 25 euro.

Specifieke Nederlandse cijfers zijn niet te kwantificeren, stelt een woordvoerder tegenover RetailNews. "Contactloos betalen komt nog niet zo massaal voor als in Frankrijk, Polen of het Verenigd Koninkrijk." Dat komt volgens hem omdat de banken hier achterlopen op deze ontwikkeling. "Maar we zien in Nederland wel dezelfde tendens als in andere Europese landen. De consument wil gewoon met zijn mobiel kunnen betalen."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!