De verkoop van auto’s heeft zijn dieptepunt bereikt. Dat voorspellen RAI Vereniging en BOVAG. De brancheorganisaties schatten dat in 2014 vierhonderdduizend auto’s worden verkocht.
“We verwachten dat de auto’s die aangeschaft zijn in de periode na de eerste crisis in 2009 nu aan vervanging toe zijn en dat die vervangingsvraag niet wordt uitgesteld”, verklaart Koos Burgman, algemeen directeur van BOVAG, de positieve prognose.
De autoverkoop in de eerste drie kwartalen van dit jaar valt vooralsnog tegen. “We denken 2013 af te sluiten met de verkoop van 380 duizend stuks”, laat Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging, weten. In deze periode zijn 301.331 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is een daling van bijna dertig procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Toen lag dat aantal nog op 427.218. De best verkochte merken in de eerste drie kwartalen van 2013 zijn Volkswagen (37.002 stuks), Renault (26.044) en Ford (24.424).
Lees ook:
Laagterecord Europese autoverkoop
‘Autoverkoop herstelt in 2014’
Gepubliceerd op 1 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0