De onvolwassenheid van de markt weerhield IKEA van het eerder openen van een webshop. Ook moest eerst intern een goede organisatie opgezet worden, vertellen e-commerce manager Peder Apelgren en marketing manager Nico de Jong in RetailTrends 10. "Twee jaar geleden waren we hier nog niet klaar voor een webshop."
De stap naar e-commerce is heel gedegen voorbereid, aldus De Jong. De webshop moest namelijk direct na de livegang staan 'als een huis'. Intussen leerde IKEA Nederland van de webverkoop in volwassen markten als het Verenigd Koninkrijk. "Dat is op e-commercegebied nog veel verder dan ons land."
Voor de Nederlandse webshop weten Apelgren en De Jong daardoor wel wat online goed werkt, of juist minder goed aanslaat. Toch is de range van producten die IKEA online aanbiedt wel anders, vanwege de voorkeuren van de Nederlandse consument. "Op basis daarvan kwamen we tot zesduizend artikelen." Een aantal dat de winkelketen op den duur uitbreidt.
Op termijn wil IKEA eveneens toe naar een systeem waarbij klanten een online bestelling in de winkel kunnen ophalen. Nu zijn internetbestellingen alleen nog te bezorgen, of kan middels de 'voorraadtool' gecheckt worden of een artikel op voorraad is. "Uiteindelijk gaat het erom dat we de shopping experience van onze klanten verbeteren", aldus Apelgren.
In het oktobernummer van RetailTrends gaan Apelgren en De Jong dieper in op de online stappen van IKEA en de reacties van klanten. Verder bespreken zij de mogelijke samenwerking met affiliates en het beleid ten aanzien van social media en omnichannel. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.
Reacties 0