'Inkooporganisaties supers zetten leveranciers klem'

Leveranciers worden klem gezet door het kleine aantal inkooporganisaties van supermarkten. Doordat er wel veel aanbieders van voedingsmiddelen zijn, zijn de onderhandelingsverhoudingen 'uit het lood geslagen', zegt directeur Philip den Ouden van brancheorganisatie FNLI. "Ze zijn volstrekt onevenwichtig."

Den Ouden hekelt de prijsdruk die is ontstaan door de prijzenslag van supermarkten. Een gedragscode waarin werd afgesproken bestaande contracten te respecteren, werd al na een dag verbroken door PLUS Supermarkten. Die gedragscode is er echter niet voor niets, vindt de directeur. 'Het is een direct gevolg van de dominantie van supermarkten." Hij denkt dat het landschap 'veel minder schraal kan'. "Met stevige concurrentie is niets mis, maar de spelregels moeten niet eenzijdig zijn open te breken", aldus Den Ouden.

Den Ouden noemt de binnenlandse markt 'een zorg van formaat'. In totaal gaat zeventig procent van de omzet van leveranciers naar supermarkten, weet hij. "We hebben eigenlijk maar drie supermarktkanalen in Nederland. Als er voor een voedingsmiddelenfabrikant één wegvalt, dan heeft hij een serieus probleem."

Daarnaast krijgen nieuwe producten volgens hem meer aandacht, als leveranciers meer toegangspoorten krijgen. "Dat is goed voor meer reuring op het schap." Het opleggen van kortingseisen en het starten van een prijsoorlog remt deze ontwikkeling juist af, denkt Den Ouden. "In Nederlandse supermarkten hebben we elk jaar al minder nieuwe producten."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!