Beautiful By bindt strijd aan met A.S. Watson

‘Krachtige ondernemers’ met combinatiezaken geven met Beautiful By antwoord op de overname van parfumerieketen Pour Vous door A.S. Watson. Dat vertelt Arjan van der Lingen, commercieel directeur van FACO, in de nieuwste RetailTrends. “Er is zeker ruimte voor een stuk of vijftig Beautiful By-zaken”, meent Van der Lingen.

Beautiful By is een samenwerkingsverband van zeventien gecombineerde drogisterij- en parfumeriespeciaalzaken. Vier winkels van FACO, een aantal DIO-zaken en Crest-leden met een combinatiezaak hebben zich bij het initiatief aangesloten. De retailers willen samen een vuist maken op het gebied van marketing en inkoop, laat Van der Lingen weten. “Het zijn ondernemers die geen hard franchise onder Pour Vous willen. Het gezamenlijke doel met dit samenwerkingsverband is om binnen het luxe segment het winkelbestand uit te breiden, de omzet te verhogen en als local heroes succesvol stand te houden.”

Parfumerieketen Pour Vous is afgelopen zomer ingelijfd door grootwinkelbedrijf A.S. Watson en valt daarmee onder een hardere vorm van franchising. De overname was vooral ingrijpend voor FACO. FACO werkt nauw samen met Pour Vous in combiwinkels van hun drogisterijformule DIO. Deze worden nu op parfumeriegebied beleverd door hun directe concurrent. Bovendien was FACO in gesprek met Pour Vous over verdergaande samenwerking, inclusief het in elkaar passen van de organisaties. “Dat is jammer, maar het leven gaat door”, reageert Jos Jongstra, algemeen directeur van FACO, in RetailTrends. “Ik zie A.S. Watson niet als de grote boeman die de markt verpest. Iedereen zoekt iets wat een ander niet kan, dat hoort bij ondernemen.”

“Pour Vous was puur een marketingorganisatie: uitstraling en inkoop lieten ze aan de leden over. Dat gaan wij er juist wél bijdoen”, vertelt Van der Lingen. Ondersteunende middelen zijn daarvoor in ontwikkeling. In eerste instantie gaat dat om marketingactiviteiten, zoals folders, direct mail en spray-acties. Later wordt het uitgebouwd met andere formule-elementen.

Het gehele verhaal is te lezen in het oktobernummer van RetailTrends, dat vrijdag verscheen. Een introductieabonnement op RetailTrends? Kijk hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!