De oprukkende online schoenenwinkels kunnen het menselijk contact in fysieke winkels nooit overnemen. Dat stelt Frank De Moor, ceo van de Macintosh Retail Group, het bedrijf achter merken als Manfield, Dolcis en Invito, in een interview met BNR Nieuwsradio. Hoewel grote spelers als Zalando en Omoda de afgelopen jaren razendsnel terrein wonnen, bezitten ze nog steeds nog slechts vijftien procent van de totale markt.
"In Nederland koopt 83 procent zijn schoenen nog gewoon offline", aldus De Moor in het interview met radiozender BNR. Met een omzet van ruim zevenhonderd miljoen euro is de marktleider niet bang dat zijn plek binnenkort wordt overgenomen door Zalando, waarvan de omzet in 2012 werd geschat op tweehonderd miljoen euro. "Als je schoenen koopt wil je de juiste prijs en de juiste keuze. Voor die prijs leent het internet zich prima, maar voor de juiste keuze heb je menselijk contact nodig. Dit is en blijft bijzonder belangrijk."
Volgens De Moor ligt het aan de kwaliteit van de service in de winkelstraat of het internet ooit leidend kan worden. "De klant weet beter wat hij wil en kent de eigenschappen of de prijs van je product enorm goed", zegt hij tegenover BNR. De topman is van mening dat de winkel het alleen wint als er zeer goede service wordt geboden. Wat dat betreft is een inhaalslag noodzakelijk, ziet de Belg. "Met name in Noord-Europa, waar Nederland in dit geval ook onder valt, is de service beneden de maat."
Hoewel Macintosh Retail Group in het eerste half jaar de omzet met 10,4 procent zag afnemen ten opzichte van vorig jaar. En er een nettoverlies werd geschreven van 17,3 miljoen euro, gelooft De Moor in de toekomst. "Wij zijn marktleider, maar verkopen nu nog maar een op de vier paar schoenen. Er valt dus nog op alle terreinen genoeg te winnen voor onze organisatie", stelt hij op BNR.
'Menselijk contact essentieel voor aankoop'
Gepubliceerd op 7 oktober 2013 om 00:00
Reacties 0